Blogger jeg leser

tirsdag 4. desember 2012

Zohra's ladder and other Moroccan tales

De to siste dagene har jeg sittet krumbøyd, med verkende skuldre og akk, så fordypet i denne lille reisebok klassikeren. Da ei venninne og jeg besluttet at vi skal til Marokko i februar, måtte undertegnede selvfølgelig headhunte play.com, amazon og x-antall andre nettbutikker for alt de har av bøker om Marokko. Jeg har nå 2 fulle hyller i bokhylla mi hvorav alle handler om Marrakech, hvor vi, to unge, eventyrlystne jenter med glimt i øyet skal tråle rundt i omgivelser tatt ut fra 1001 natt i 16 spennende dager. Derfor leser jeg Zohra's ladder for å forstå det uforståelige. Forfatteren Pamela Windo satte ut på en slik reise alene og slik ble Zohra's ladder født. Bak disse boksidene berettes det om ørkenens ensomme skjønnhet, hjelpsomme naboer, marokkanske hekser som råder henne til å gå rundt med sin utkåredes sæd i trusa fordi at dette visstnok er stærk magi, flørtete politimenn og deres stakkarslige koner. Ramadan og tyrkiske elskere. Det er i det hele tatt en breddefull bok som flommer over av en verden vi ikke ante at eksisterte. Om det er en bok du burde lese fra reiselitteraturhylla så er det denne. En anmeldelse kommer når jeg har lest den ut.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar