Blogger jeg leser

søndag 9. desember 2012

Sitat fra Elijah's mermaid

Her kommer det første ( av mange fabelaktige) sitate(r)t fra denne eventyrlig mystiske og hemmelighetsfulle romanen. Tidligere så konstanterte jeg at den hadde et Sarah Waters-Michel Faber-Kate Morton preg og dette kommer jeg ikke til å gå tilbake på, det jeg skal gjøre nå er å legge til enda en sammenligning, nemlig med ingen ringere enn Wilkie Collins' The woman in white! Jeg krysser fingrene og ber til Gud om at Gyldendahl eller CappelenDamm kommer til å oversette begge Essie Fox' verker i nærmeste framtid.Hun er en moderne forfatter som skriver som en Dickensk gudinne! Klokken er ti på ett denne mandagsnatten og jeg river meg i håret fordi jeg rett og slett mangler ord og hemninger ( de blei kasta forlengst) nettopp fordi at jeg står overfor noe som kan bli en av mine nye yndlingsforfattere og roman(er). Om jeg skal være helt ærlig, så er jeg gørr trøtt men jeg klarer bare ikke å slutte å lese! Plottet,karakterene og temaet i denne boken er så besnærende avhengighetsskapende at jeg ser for meg at resten av natten kommer til å gå med til intens sluklesing! Akk o've!

3 kommentarer:

  1. Takk for tips om denne boken, den havner rett på leselisten!

    SvarSlett
  2. Så fin blogg du har. Denne går rett inn på bloggrullen min. Elsker bøker fra Victoriatiden selv, og forhåndsbestilte Elijahs Mermaid med en gang jeg hadde lest debutboken til forfatteren. Skal kose meg med den i julen, og gleder meg ikke noe mindre nå :)

    Jeg tipset noen forlag om Essie Fox da jeg hadde lest første bok, og håper også noen av dem oversetter henne. Tror absolutt dette har potensial til å selge i Norge.Men så langt ser det ikke ut som noe skjer. Vet den er ute på svensk, det var slik jeg oppdaget henne.

    Ser frem til å følge deg på bloggen, og få spennende boktips :)

    SvarSlett
  3. De burde så absolutt får oversatt begge bøkene hennes til norsk. Tru mane Kate Morton fans ville ha likt disse bøkene :)
    Tusen takk for det, stikker stadig innom bloggen din og plukker fram noen lesetips :)

    SvarSlett