Blogger jeg leser

søndag 16. desember 2012

From Cairo to Baghdad

Mens regnet vasker vekk snøen, har jeg vært ute på boktokt igjen. Bøkene som havnet i handlekurven min denne gangen er : From Cairo to Baghdad - British travellers in Arabia av James Canton og A line in the sand av James Barr. Begge bøkene tar for seg en tid da England og Frankrike kranglet hissig over hvem som skulle bestemme hva og hvor i Midtøsten på tidlig 1900-tallet, i tillegg hadde de stadig problemer med de frie og franke beduinstammene som flakket hvileløst igjennom de arabiske landegrensene og drømte om å få styre i sine egne land. Mange vestlige oppdagelsesreisende har kunnet dokumentere disse feidene gjennom det skrevne ord og sepiabilder, ofte levde de med stammene, noen som frks Gertrude Bell hadde sjelden informasjon om de arabiske grenselandene og stammene, derfor var hun en viktig brikke for den britiske regjeringen og hun var med på å utforme dagens Irak. Jeg har blitt riktig besatt av slike bøker etter å ha sett Adele and the secret of the mummy og the mummy-trilogien, det har finnes mennesker som har reist ut i verden og tatt kontrollen over sin egen skjebne, ofte med fare for sitt eget liv , og dette synes jeg er så fascinerende og beintøfft! Minus mumiene som er blitt vekket til live igjen selvsagt... Jeg fulgte dessuten Bokelskerinnens tips og handlet hos bookdepository hvor jeg fikk en ganske rimelig pris for bøkene. Hvor pleier dere leserne å netthandle bøker og hvilke bøker var deres seneste kjøp?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar